Saturday 16 March 2013

APA ITU COLLAGEN ?


Collagen merupakan protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protein di dalam badan. Ia menyokong sebahagian besar sel2 yg memberikan struktur,kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.
collagen di susun tiga rantai polipetida (monomer protein) yg terpilih membentuk rangkain triple helix (pilihan ganda 3) segmen kecil dari tiap rantai mempunya panjang asid amino sebanyak 1.000-an dan ini merupakan penemuan terpenting abad ini. Collagen terdapat pada kornea, kanta mata, kulit, salur darah, keratin (rambut, kuku) tulang, tendon, rawan sendi, dan gigi, hati, tulang sum2 dan tisu, organ seperti buah pinggang,jantung serta sistem limfatik..

KESAN KEKURANGAN KOLAGEN DALAM BADAN

Penghasilan kolagen berkurangan dgn kadar 1.5% pd setiap tahun selepas usia 25tahun. Kesan pengurangan mula di rasai lebih kurang 10tahun kemudian. Selepas usia 45-50thn badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yg ada. Jadi semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan. Oleh itu kolagen HARUS di ambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai penyakit. Selain untuk kegunaan komestik.



No comments:

Post a Comment